Keluarga Mangsa Kemalangan MH17 Marah Penyiasat PBB



Keluarga Mangsa Kemalangan MH17 Marah penyiasat PBB


 Saudara-mara mangsa nahas MH17 , marah dengan apa yang mereka lihat sebagai tersalah kendalian Belanda pertanyaan ke dalam bencana , mahu duta PBB khas untuk melancarkan siasatan antarabangsa .

Satu surat yang dihantar kepada Perdana Menteri Mark Rutte pada hari Jumaat, yang mana satu salinannya telah dilihat oleh Reuters , kata pegawai Belanda telah gagal untuk membina kes . Mereka meminta pertanyaan oleh Lembaga Keselamatan dan perkhidmatan pendakwaan diserahkan kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Rutte perlu " permintaan PBB untuk melantik duta khas untuk mengambil alih , " kata surat itu ditulis oleh Van der Goen Peguam .

Malaysia Airlines penerbangan MH17 telah dijatuhkan pada 17 Julai di timur Ukraine , membunuh semua 298 penumpang dan anak kapal , dua pertiga daripada mereka Belanda . Pakar mengatakan punca yang paling mungkin adalah peluru berpandu darat ke udara yang dilancarkan dari wilayah diadakan oleh puak pemisah pro -Rusia .

Belanda melancarkan siasatan jenayah yang terbesar dalam sejarah mereka selepas kemalangan . Minggu ini , trak yang membawa bahan rumah kapal terbang, tetapi banyak daripada bangkai pesawat masih terletak pada bidang Ukraine .

Penyiasat Belanda , yang membawa kes yang melibatkan 11 negara , tidak membuat kesimpulan bagaimana pesawat itu ditembak jatuh atau suspek dikenal pasti .

Belanda " telah benar-benar botched " Siasatan pencarian fakta itu dan rangka kerja perundangan kes itu , berkata surat itu, dihantar bagi pihak 20 saudara-mara dari Belgium , Jerman, Belanda dan Amerika Syarikat .

Pendakwa Belanda tidak berupaya untuk mengakses lokasi kemalangan , dalam zon perang dipertikaikan oleh tentera Ukraine dan pemberontak oleh Rusia , atau tidak dipenuhi keperluan antarabangsa untuk mendapatkan keterangan , berkata surat itu .

" Tiada siapa yang tahu siapa yang melakukan apa , " kata Bob van der Goen , jurucakap firma undang-undang. "Tidak ada penyelarasan , tidak ada kepimpinan jua ( oleh ) Belanda . "

Rutte berkata pada hari Jumaat pasukan Belanda telah kembali ke Belanda . "Kami telah melakukan semua yang kita boleh . Memandangkan keadaan keselamatan dan keadaan cuaca, kita tidak boleh berbuat apa-apa lagi sekarang , " katanya .

Sesuatu siasatan antarabangsa adalah satu-satunya cara untuk mengenal pasti siapa ditembak jatuh pesawat dan memastikan mereka dibawa ke mahkamah, kata surat itu .

Van der Goen telah mewakili saudara-mara mangsa yang 1992 El Al kemalangan pesawat jet di Amsterdam, 2010 Afriqiyah Airways terhempas di ibu Libya Tripoli dan 1977 Pan Am - KLM kemalangan di Kepulauan Canary yang menyebabkan 583 orang mati .

Saudara-mara mangsa nahas Pan Am - KLM menerima lebih daripada $ 100,000 setiap satu penyelesaian yang paling tinggi yang pernah pada masa itu.

sumber: Reuters(g/translate)


Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment